Зміст
Вступ 3
Розділ І. Теоретичні та методологічні основи дослідження інтересу у старшокласників 6
1.1. Сутність поняття професійного самовизначення у вітчизняній та зарубіжній літературі 6
1.2. Особливості професійного самовизначення в ранній юності 19
1.3. Проблема розвитку мотивації професійного самовизначення у старшокласників 25
1.3.1. Об`єкт, предмет, мета, гіпотеза, завдання 36
Висновки до першого розділу 38
Розділ ІІ. Емпіричне дослідження інтересу у мотивації професійного самовизначення у старшокласників 40
2.1. Організація і обґрунтування методологічного забезпечення дослідження 40
2.2. Методики і хід дослідження 43
2.3. Обробка та інтерпретація емпіричних даних 51
Висновки до другого розділу 54
Розділ ІІІ. Психологічні засади проведення формувального експерименту 57
3.1. Особливості мотивації професійного самовизначення старшокласників 57
Розділ ІУ. Методологічні та методичні засади формування інтересу у мотивації професійного самовизначення у старшокласників в умовах формувального експерименту 63
4.1. Методика розвивальних вправ формування професійних інтересів в самовизначенні 63
4.2. Особливості професійного консультування з метою корекції професійних планів 75
Висновки 95
Список використаних джерел 103
Вступ...................................................................................................................3 Розділ 1. Психологічне розуміння вибору професії.......................................6 Розділ 2. Професійне самовизначення і самосвідомість..............................13 Розділ 3. Психологічні особливості професійного становлення особистості та переломні періоди професійного вибору..............17 Висновки............................................................................................................24 Список використаної літератури.....................................................................26
Вступ 3
1. Вікові особливості людини. Взаємозв’язок життєвих та професійних криз особистості. 4
2. Характеристика криз професійного самовизначення в ході розвитку особистості. Шляхи їх розв’язання. 10
3. Чинники криз професійного самовизначення. 16
Висновки 22
Література 23
ВСТУП
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОФЕСІЙНОГОСАМОВИЗНАЧЕННЯ СУЧАСНИХ СТАРШОКЛАСНИКІВ 6
1.1. Особливості старшого шкільного віку й вибір професії 6
1.2. Характеристика основних факторів професійного вибору 13
1.3. Сутність професійного самовизначення 19
1.4. Самопізнання у виборі професії 26
1.5. Проблема професійного самовизначення учнів старших класів 30
1.6. Психологічні основи професійного самовизначення старшокласників 33
Висновки до 1-го розділу 37
РОЗДІЛ ІІ. ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОФЕСІЙНОГОСАМОВИЗНАЧЕННЯ УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ 38
2.1. Організація та проведення дослідження, його цілі та задачі 38
2.2. Вивчення професійної спрямованості та професійних схильностей старшокласників, їх роль у процесі професійного самовизначення 41
Висновки до 2-го розділу 47
РОЗДІЛ ІІІ. ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГОСАМОВИЗНАЧЕННЯ ЮНАКІВ ЗАСОБАМИ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНИХ ІГОР 48
3.1. Практична корекція самооцінки старшокласників шляхом проведення профорієнтаційних ігор 48
3.2. Статистична перевірка зміни самооцінки в ході заключного психодіагностичного етапу 50
Висновки до 3-го розділу 54
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 55
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 58
ДОДАТКИ 63
ВСТУП
Актуальність дослідження. Професійне життя людини в сучасних умовах відрізняється високою динамічністю, пов'язаною з виникненням нових професій і значним ускладненням змісту праці в традиційних видах діяльності. Змінюється відношення до професії, значення трудової діяльності і її результатів. Основний напрям цих змін пов'язаний із збільшенням свободи і необхідності самостійного вибору. Крім того, нові цінності суспільства призводять до того, що професійна сфера відчуває нестачу професіонально мобільних фахівців, здатних успішно і ефективно реалізовувати себе в умовах, що змінюються.
Поява в нашій країні безробіття торкнулася представників різних груп, незалежно від їх кваліфікації, а особливо молодь. Ситуація, що обумовлюється можливістю втрати роботи, додає додаткових навантажень в процесі обрання спеціальності юнаками, робить необхідним пошук і вибір суб'єктом найбільш успішних шляхів професійного самовизначення. Проте практика психологічного консультування показує, що багато молодих людей при цьому не бачать способів вибору професії, які б найбільш враховували їх психологічні якості.
Проблема професійного самовизначення, професіоналізації особистості є однією з найбільш розроблених у вітчизняній науці. Однак профорієнтація суб'єкта вивчалася в руслі концепції, що розглядає вибір професії як етап соціалізації особистості, віднесений до певного вікового періоду її розвитку. Основне призначення розробок у області профорієнтації полягало у формуванні адекватного вибору сфери професійної діяльності з урахуванням інтересів і здібностей особистості. В зв'язку з цим питання професійного самовизначення освітлювалися з погляду впливу соціальних і соціально-психологічних чинників (В.Л. Оссовський, В.І. Паніотто, В.Ф. Черноволенко, М.X. Тітма, В.Н. Шубкін), дослідження життєвих і професійних планів молоді, її професійних намірів (Р.А. Чередніченко, В.Н. Шубкін), взаємозв'язку професійного самовизначення із загальним процесом самовизначення особистості (К.А. Абульханова-Славська, М.Р. Гінзбург, Р.Н. Ніков, В.Ф. Сафін), управління професійним самовизначенням (Є.О. Клімов, П.А. Шавір, В.В. Чебишева, С.Н. Чистякова) і мотивації особистості (А.Е. Голомшток, Л.А. Йовайша, І.Н. Назімов), наявності здатності до певної діяльності (В.А. Бодров, Є.О. Клімов, К.К. Платонов). При цьому психологічний аспект явища, що розкривається при дослідженні ціннісно-мотиваційної сфери юнаків, їх особистісних особливостей в процесі прийняття рішення щодо вибору професії, практично не розглядався.
Таким чином, актуальність даного дослідження визначається недостатнім ступенем розробленості теоретико-методологічного підходу до вивчення психологічних умов реалізації процесу професійного самовизначення юнаків в сучасних соціально-економічних умовах.
Мета дослідження – прослідкувати особливості формування в самосвідомості молоді відношення до вибору професії.
Об’єкт дослідження – процес професійного самовизначення молоді.
Предмет дослідження – самооцінка старшокласників, що формується в ході професійного самовизначення.
Відповідно до цього, були поставлені наступні завдання:
1. Узагальнити теоретичні положення щодо психологічних особливостей розвитку у юнацькому віці.
2. Проаналізувати психологічні фактори формування професійного вибору.
3. Експериментально дослідити вплив самооцінки у процесі професійного самовизначення.
4. Апробувати ігрову методику М.С. Пряжнікова (профорієнтаційні ігри) для формування уявлень молоді щодо вибору професії.
Гіпотезою дослідження виступає ствердження того, що формування уявлень старшокласників щодо вибору професії є непереривним процесом, на який впливає фактори соціального та психологічного характеру.
Для вирішення завдань були застосовані: загально наукові методи: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, аналіз літератури з даної проблематики; специфічними методами виступили – бесіда, спостереження, опитування за методикою ДДО Є.О. Клімова, психологічне тестування за методикою визначення самооцінки С.А. Будассі. В ході математичної обробки результатів застосовувався статистичний критерій Манна-Уїтні.
Робота складається із вступу, 3-х розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел, додатків.
1. Поняття самовизначення та його роль у розвитку особистості. 3
2. Різновиди та основні етапи самовизначення. 4
3. Взаємозв’язок з розвитком мотиваційної сфери. 8
4. Рольове та суб’єктивне самовизначення. 10
5. Суб’єктивне самовизначення як необхідна умова та механізм самореалізації. 12
Використана література: 14
1. Поняття самовизначення та її роль у розвитку особистості. 3
2. Різновиди та основні етапи самовизначення. 8
3. Взаємозв'язок з розвитком мотиваційної сфери. 12
4. Рольове та суб'єктне самовизначення. 13
5. Суб'єктне самовизначення як необхідна умова та механізм самореалізації. 16
Список використаної літератури 18
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1 6
АГРЕСІЯ ЯК ПСИХОЛОГІЧНЕ ЯВИЩЕ 6
1.1. Теоретичні підходи до проблеми вивчення агресії 6
1.2. Форми та види агресії 10
1.3. Агресія і агресивність. Характеристика агресивності та методи її дослідження 16
Висновки до 1-го розділу 20
РОЗДІЛ 2 21
ФОРМУВАНННЯ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ СОЦІАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА 21
2.1. Розвиток агресії у підлітків 21
2.2. Вплив соціального середовища на формування підліткової агресії 25
2.3. Вплив неблагополучної сім’ї на формування агресії підлітка 28
Висновки до 2-го розділу 34
РОЗДІЛ 3 35 ДОСЛІДЖЕННЯ АГРЕСІЇ ПІДЛІТКІВ З НЕБЛАГОПОЛУЧНИХ СІМЕЙ 35
3.1. Обґрунтування мети та завдань дослідження, характеристика бази дослідницької практики 35
3.2. Методи збору емпіричної інформації 36
3.3. Збір емпіричної інформації, її обробка та інтерпретація 39
Висновки до 3-го розділу 47
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 48
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 50
ДОДАТКИ 52
ЗМІСТ ВСТУП 3 РОЗДІЛ І. ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКІВ 5 1.1 Мотиваційна сфера особистості і її особливості в підлітковому віці 5 1.2 Теорії мотивації 14 1.3 Мотивація учбової діяльності та її формування у підлітків 18 РОЗДІЛ ІІ. ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ МОТИВАЦІЙНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКІВ 25 2.1 Методика дослідження мотиваційної сфери особистості 25 2.2 Проведення, аналіз і обговорення результатів дослідження мотиваційної сфери підлітків 28 ВИСНОВКИ 31 ЛІТЕРАТУРА 33
Cгенерировано за 0.206144 секунд
Наша колекція рефератів містить понад 60 тис. учбових матеріалів!
На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт,
або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету.
Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД. Ми не потребуємо зайвої реклами, наша репутація та популярність говорять за себе.