Меню

Реклама

TOP реферати

Від партнерів

Цікаве

загрузка...

Тема: «чи не надто дорога ціна волі героїв повісті Михайла Коцюбинського"Дорогою ціною"» (ID:31081)

Скачайте документ в формате MS Word*
*Полная версия представляет собой корректно оформленный текстовый документ MSWord с элементами, недоступными в html-версии (таблицы, рисунки, формулы, сноски и ссылки на литературу и т.д.)
СкачатьСкачать работу..
Объем работы:       2 стр.
Размер в архиве:   8 кб.
| 1 |

Тема: чи не надто дорога ціна волі героїв повісті Михайла Коцюбинського"Дорогою ціною"

Предмет: Українська література

Вид: Твір

Співцем свободи виступає Коцюбинський в оповіданні «Дорогою ціною», в якому йдеться про страшні часи
кріпацтва, а саме про підступне зруйнування Запорізької Січі, оплоту свободи українського народу. Та,
опинившись у неволі, український народ не скорився. Часто вибухають повстання. Люди, шукаючи волі, тікають у
далекі степи за Дунай.

У 1901 році Михайло Коцюбинський написав повість «Дорогою ціною», в якій основні події відбуваються у 30-х
роках XIX ст., коли в Україні існувала панщина. У повісті Михайло Коцюбинський утверджує ідею волелюбності
українського народу, прагнення кріпаків до вільного життя, готовність загинути, але звільнитися з неволі.

Волелюбні прагнення народу, його наполеглива боротьба за соціальне звільнення розкриваються у творі в образах
трьох втікачів від пана: Остапа, Соломії, Івана Котигорошка. Великим успіхом письменника у цьому творі є образ
Соломії – мужньої жінки, яку ніщо не може зупинити в досягненні життєвої мети. Письменник для свого твору
обирає пригодницький, романтичний сюжет, який успішно розроблявся у зарубіжній літературі (у творах Михайла
Лєрмонтова, Роберта Стівенсона). Героїчні епізоди допомагають глибше розкрити характери персонажів (блукання
Соломії в комишах, пожежа в плавнях, поєдинок Остапа з голодним вовком, його визволення від турків), весь час
тримають у напруженні читача, примушують його глибоко переживати за долі героїв.

Дорогою ціною здобували волю українці, багато чого довелося їм випробувати. Були і «збасаманені сині хребти»,
були і кулі в тілі, було й загублене життя, був і розпач, була і смерть. Коли я читаю оповідання М.
Коцюбинського «Дорогою ціною», то мені здається, що це я тікаю разом з ними від кріпаччини, що я теж відчуваю
голод, біль, страждання, що це я разом з ними намагаюся вижити і перемогти. І здобути волю.

Що може бути краще за волю? Коли дихаєш вільно, на повні груди, коли не наглядають за тобою прискіпливі очі
пана, коли поряд з тобою та людина, яку ти без тями кохаєш. І не треба критися, а можна вийти в поле – і
заспівати, заспівати так, щоб почули гори і підспівували тобі своїми дужими голосами, заспівати так. щоб сонце
здивовано подивилося зверху, ніби питаючи: що то воно є? Оце і є воля, справжня воля. Але як ЇЇ здобути?
Зброєю? Ні. Уся влада на боці пана. Не встигнеш ти й оком моргнути, як тебе або посадять у в’язницю, або
вб’ють.

Тому і тікали люди, тікали до Туреччини, бо несила вже було терпіти панське ярмо – дуже воно муляло шию – бо
«вільний дух народу ще тлів під попелом неволі». Цей дух підіймав і гнав подалі від кривди, від знущань, від
постійного страху, гнав з надією хоч в останні хвилини життя побачити, що таке воля.

Серед таких людей були Соломія та Остап. Мов птахи з широко розгорнутими крилами, вони знялися з місця у
пошуках вільного життя. Адже вдома навіть сподівань на це немає: за бунтарський дух приишовся не до двору
Остап, живе з нелюбом Соломія, бо так схотів пан. Яке вже може бути щастя?! Щастя без волі – нещастя. Вільний
дух Остапа йде від діда, від його «билинь-казок» «про Січ, про козацтво, про боротьбу з панами за волю». Саме
Коліївщина надихає двадцятирічного хлопця йти шукати волю. Але в Остапа є кохана, яка вирішує всупереч усьому
з’єднати долі. Вони йдуть разом, а веде їх чарівне слово – воля. Адже тільки вона може дати їм усе, чого вони
так домагаються: і щастя бути поряд, і домівку, і господарство, і незалежність.

Але до волі нелегкий шлях. Скільки довелося пережити цим людям, скільки довелося пережити всьому українському
народові! Спочатку стають на перешкоді козаки, бо царський уряд намагався будь-що розшукати втікачів і
жорстоко карав їх. Не вдається закоханим з першого разу переправитися за кордон. Але доля дарує їм ще одну
можливість. Які вони щасливі, що нарешті знайшли те, що шукали – волю. Проте сліпа куля наздоганяє Остапа.
Скільки ж можна зносити знущань, коли вже життя змилується над ними?!

І ось тут виявляється героїчний дух Соломії. Вона йде шукати шлях, щоб вибратися з плавнів, але відчуває, що
заблукала. Де він. її Остап, поранений та кинутий? Проте Соломія не відступає від своєї мети – знайти його,
знайти будь-що: хай палають плавні, хай навіть смерть чекає за плечима. Ось вона воля до життя, воля до щастя.
Тому стільки відчаю, ненависті в діях Соломії, коли вода ламає очерет: «Соломія накинулась на нього і почала
трощити зі злості, як свого ворога».

Але й Остап не здається, хоч і тяжко поранений. У цей час він намагається відбити своє життя у вовка. Для
цього не обов’язково мати рушницю. Потрібні лише кілька краплин води та велика воля до життя. Ця велика воля
до життя і допомагає знову зустрітися двом кохаючим серцям. Ця велика воля до життя надає Соломії снаги
працювати, щоб виходити Остапа, поставити його на ноги. А коли турецька варта забирає його, ця велика воля до
життя зумовлює напад Соломії разом з Іваном Котигорошком на неї, щоб звільнити дорогу людину. Скільки потрібно
мужності, героїзму, відваги, щоб піти на цей крок! Недарма ніби з казки приходить на сторінки оповідання Іван
Котигорошок, який прагне усюди й завжди допомагати Соломії.

Так, український народ без боротьби не здається, як не здавалася Соломія, як не здавалися і Остап, і Іван, і
тисячі подібних до них людей. Можливо, вони і не перемогли, але вказали шлях до волі, тяжкий шлях, на якому
чекає багато випробувань. Але цей шлях потрібно було пройти, навіть зі зброєю в руках, бо в його кінці чекала
людей воля. Смерть перервала життя Соломії. Але залишилася пам’ять про неї, яка зігріває вже сивого діда:
«Знов мене кличеш, Соломіє? Почекай, швидко прийду, не забарюся вже…» Це кличе Остапа вільна Соломія.

Минуло багато років, і український народ здобув собі волю. Хоч і дорогою ціною, дуже дорогою піною. Але саме
це, на мій погляд, і надає йому снаги берегти свою волю, свою незалежність, щоб потім не довелося її знову
здобувати у нерівній боротьбі. І тоді вже хто знає, яку ціну нам доведеться за неї платити…

У запереченні покори й пасивності, у прославленні волелюбності українців і полягає пафос твору. Метафоричний
ряд, майстерно вибудуваний Коцюбинським, потверджує цю думку: «Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі»,
«на широкі бесарабські степи... рвалась гаряча уява й тягла за собою сотні й тисячі», «Старше покоління...
показувало ще на долонях мозолі від шаблі, піднятої в оборону народних і людських прав», «хлоп протестував»,
«хлоп тікав на вільні землі». Ідеєю твору є уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю, а
також утвердження незнищенності кохання.

Що ж це за ціна, якою вимірювалася споконвічно бажана людством воля? Це - власне життя! Коцюбинський доводить,
що життя дорівнює волі, а волю можна виборити лише життям. І це стосується не тільки героїв оповідання -
Остапа та Соломії, здатних на все заради волі. Я вважаю, що в їх образі письменник узагальнив увесь
поневолений український народ, який вже ставав на революційний шлях. У уяві М. Коцюбинського поневолене
селянство - це вже не "віл у ярмі". Саме для того, щоб показати "жевріння іскри у попелі", автор насичує
оповідання показом тієї ціни, тих жахливих пригод, які на кожному кроці чекали на втікачів від панського ярма,
коли "почуття дійсності втрачалося".

Як же треба було настраждатися у кріпаччині, як же треба було вірити у здобуття волі, щоб заради неї мужньо
йти до мети через страшну небезпеку! Стрілянина, блукання Соломії у комишах, пожежа у плавнях, зустріч
пораненого Остапа з голодним вовком, бій на Дунаї з турками, загибель Соломії – все це та дорога ціна волі,
гідності, щастя.

Найвищу ціну заплатили герої М. Коцюбинського за волю, за щасливе життя. Сум і відчай наповнює душу після
прочитання твору. Але, незважаючи на трагічну кінцівку оповідання, автор возвеличує волелюбність рідного
народу, для якого шлях до щастя - це самовіддана боротьба за волю та незалежність.




PAGE 2


| 1 |

Наша колекція рефератів містить понад 60 тис. учбових матеріалів! На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт, або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету.

Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД. Ми не потребуємо зайвої реклами, наша репутація та популярність говорять за себе.

Замовити реферат

Оновлення

Реклама

Від партнерів

загрузка...