|
Знайомство лесі з єгиптом
У нас Ви маєте можливість замовити матеріал за темою «Знайомство лесі з єгиптом», або знайти вже готові матеріали, які містять певну інформацію за даним запитом
-
Політичні погляди Лесі Українки
Вступ 3 1. Життєвий шлях Лесі Українки 4 2. Філософсько-політичні переконання Лесі Українки 6 3. Проблеми політики і права у творчості Лесі Українки 9 4. Проблема національного обов’язку 11 Висновок 14 Література 15 >>>>
-
Пам’ятні місця Лесі Українки в м. Києві
1. Пам’ятники Лесі Українці в Києві 3 2. Будинки Лесі Українки у Київі 8 Перелік використаної літератури 12 >>>>
-
Філософські погляди І.Франка та Лесі Українки
Вступ 3 1. Характеристика філософських поглядів І. Франко 4 1.1. Біографічні дані 4 1.2. Екзистенційно-художній характер філософії І. Франка 5 1.3. Етико-антропологічне розуміння філософських проблем 7 1.4. Погляди І. Франка щодо людини і суспільства 14 2. Філософські погляди Лесі Українки 21 2.1. Життєвий шлях 21 2.2. Основні риси світогляду Лесі Українки 22 2.3. Погляди Лесі Українки щодо емансипації людської особистості 26 2.4. Сутність і значення “будителя нації” у філософії Лесі Українки 30 Висновок 34 Список літератури 37 >>>>
-
Запозичення у творах Лесі Українки
Зміст Вступ…………………………………………………………….3 Розділ І. Запозичення у творах Лесі Українки…………..5 Розділ ІІ. Правопис слів іншомовного походження, які зустрічаються у творах Лесі Українки…………………..17 Висновок………………………………………………………24 Список використаної літератури………………………….27 >>>>
-
Мистецтвознавча орієнтація в творчості Л.Українки
Вступ 2 1. Естетичні та мистецтвознавчі аспекти філософії Лесі Українки 4 2. Мистецтвознавча цінність творів для дітей Лесі Українки 10 Висновки 14 Список використаної літератури 17 >>>>
-
Звіт з практики
1. Ознайомлення з роботою підприємства, з нормативними документами, які регламентують його діяльність 3 2. Знайомство з основними структурними підрозділами підприємства 4 3. Знайомство з робочим місцем, посадовими обов’язками 5 4. Оцінка загального економічного стану підприємства з використанням статистичної бухгалтерської звітності 7 5. Складання і упорядкування економічної бухгалтерської документації 13 Додатки 17 >>>>
-
Синтаксис мови Л.Українки
Вступ 3 Розділ 1. Феномен таланту Лесі Українки 5 1.1 Життя Лесі Українки 5 1.2 Творчий шлях української письменниці 8 Розділ 2. Синтаксис української мови 10 2.1 Українські синтаксичні концепції: історія та розвиток 10 2.2 Значення засобів синтаксису для художнього стилю мовлення 12 Розділ 3. Синтаксис в літературних творах Л.Українки 15 3.1 Синтаксис мови Л.Українки (загальна характеристика) 15 3.2 Синтаксис та поетика драматичної поеми „Бояриня” 17 Висновки 22 Література 24 >>>>
-
У чому краса мистецького слова Лесі Українки
у чому краса мистецького слова Лесі Українки >>>>
-
Поезія Лесі Українки
Вступ. 2 1. Середні віки в епічній поезії Л. Українки. 3 2. Образи середньовіччя в поетичних драммах письменниці. 8 3. Середньовічна легенда Дон Жуана в трактуванні Л. Українки. 16 Заключення. 26 Використана література. 27 >>>>
-
Туристичний ринок Єгипту
1. Загальна характеристика стану внутрішнього ринку Єгипту 3 2. Ступінь інтегрованості ринку Єгипту в світову економіку 7 3. Оцінка туристсько-рекреаційних ресурсів: 11 4. Оцінка сфери гостинності 19 5. Оцінка туристичного процесу (потоків) 21 6. Місце Єгипту на туристичному ринку світу, регіону 25 7. Стан двосторонніх відносин Єгипту і України 26 8. Оцінка сучасного стану відносин в сфері туризму 27 9. Освоєність туристичними фірмами України туристичного ринку Єгипту 33 10. Висновки: перспективи розвитку двосторонніх відносин між Єгиптом і Україною та напрямки їх удосконалення 38 Список використаної літератури 40 >>>>
-
Звіт з практики (На прикладі готелю)
ВСТУП 3 1. Знайомство з готельним комплексом 4 2. Загальна характеристика організаційної структури підприємства і організація управлінської роботи 5 3. Дослідження конкурентного статусу підприємства. Оцінка сильних та слабких сторін підприємства 12 4. Дослідження ефективності управління підприємством за основними видами діяльності 16 ВИСНОВКИ 25 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 26 ДОДАТКИ 29-39 звітність >>>>
-
Контрольна робота психотренінг
План Введення 3 Початок роботи 4 1.Вступне слово 5 Знайомство 7 Структура тренінгу 9 Свій задум 10 Важливі кроки 11 Скільки і як часто 12 Сценарій теми 14 Психогімнастика у ПТ 15 Висновок 16 Список літератури 17 Додаток 18 Доповнення: Психологічний тренінг, вправи Назва: Людина в конфлікті. Вправа 1. Назва: Робота з асоціативним рядом "конфлікт". Вправа 2. Назва: Емоційна стежка Вправа 3. Назва: Робота в групах >>>>
-
Звіт з практики на підприємстві ТОВ "Назва"
1. Загальне знайомство з підприємством 3 2. Організаційна структура і управління підприємством 6 3. Майно і власність підприємства 8 4. Система планування діяльності підприємства 10 5. Організація бухгалтерського обліку на підприємстві 11 6. Облік активів підприємств 13 7. Облік праці та її оплати на підприємстві 16 8. Затрати і фінанси підприємства 18 9. Облік коштів підприємства 20 10. Податки і обов’язки платежі підприємства 24 11. Бухгалтерська звітність підприємства 25 12. Аудит, перевірка та ревізія діяльності 26 Висновок 28 Список використаних джерел 29 Додатки 31-34 >>>>
-
Звіт з практики з економіки підприємства (на прикладі діяльності підприємства ТОВ „D&V-інвест”)
Вступ 3 1.Загальне знайомство з організацією економічної роботи на підприємстві 4 2.Аналіз виконання завдань з обсягу випуску і реалізації продукції 10 3. Аналіз використання основних засобів 11 4. Аналіз використання матеріальних засобів 13 5. Аналіз використання трудових ресурсів 16 6. Аналіз витрат на виробництво 18 7. Аналіз фінансових результатів діяльності підприємства 19 8. Аналіз фінансового стану підприємства 22 Висновки 30 Індивідуальне завдання: Аналіз стану ліквідності підприємства 32 Список літератури 40 Додатки 41 >>>>
-
Створення зв’язку між книгами в МS Exell
Вступ 3 Розділ 1. Створення нової робочої книги 4 1.1 Знайомство з вікном Excel 4 1.2 Відкриття нової робочої книги 5 1.3 Збереження та присвоєння імені робочої книги 6 1.4. Збереження робочої книги під новим ім’ям або в новому місці 7 1.5 Відкриття та закриття робочих книг 8 Розділ 2. Зв’язок та впровадження 10 2.1 Зв’язок та впровадження в Excel документів інших додатків 11 2.2 Зв’язок і впровадження документів Excel в інших додатках 14 Висновок 17 Список використаної літератури 18 >>>>
-
ТЕХНОЛОГІЯ НАДАННЯ ЕКСКУРСІЙНИХ ПОСЛУГ ГОТЕЛЯМИ
ВСТУП 3 Розділ 1. Теоретичні основи екскурсійних послуг 5 1.1. Сутність екскурсії 5 1.2. Класифікація екскурсій, які надаються готелями 8 1.3. Тематика і зміст екскурсій 13 Розділ 2. Технологія надання екскурсійних послуг готелями 16 2.1. Знайомство екскурсовода з групою 16 2.2. Вихід екскурсантів з автобуса 17 2.3. Розстановка та пересування групи у об'єкта 17 2.4. Повернення екскурсантів в автобус 19 2.5. Дотримання часу в екскурсії 20 2.6. Техніка проведення розповіді при русі автобуса 21 2.7. Паузи в екскурсії 22 2.8. Техніка використання "портфеля екскурсовода" 23 Розділ 3. Удосконалення надання екскурсійних послуг 25 ВИСНОВКИ 32 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 34 >>>>
-
ХАРАКТЕРИСТИКА НАЙБІЛЬШ ПОШИРЕНИХ ГРИБНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ
ЗМІСТ Вступ 3 РОЗДІЛ 1. ПРИРОДА І КЛАСИФІКАЦІЯ ХВОРОБ РОСЛИН 5 1.1. Поняття про хвороби рослин 5 1.2. Типи хвороб рослини 7 1.3. Класифікація хвороб 13 РОЗДІЛ 2. ХАРАКТЕРИСТИКА НАЙБІЛЬШ ПОШИРЕНИХ ГРИБНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ 15 2.1. Дубова губка 15 2.2. Трутовик справжній 16 2.3. Трутовик запашний 17 2.4. Несправжній трутовик 17 2.5. Трутовик сірчано-жовтий 18 2.6. Двоколірна губка 19 2.7. Трутовик північний 19 2.8. Березова губка 19 2.8. Панус грубий 20 2.9. Несправжній дубовий трутовик 21 РОЗДІЛ 3. ЗНАЧЕННЯ ТРУТОВИКІВ В ПРИРОДІ ТА ЗАХОДИ БОРОТЬБИ З ГРИБНИМИ ХВОРОБАМИ 22 3.1. Негативне значення трутовикових грибів 22 3.2. Позитивна роль трутовикових грибів у природі і господарській діяльності людини 24 3.3. Захист та профілактика грибних захворювань 27 РОЗДІЛ 4. ЕКСКУРСІЯ НА ТЕМУ: "ЗНАЙОМСТВО З ТРУТОВИКОВИМИ ГРИБАМИ" 34 Список грибів, які викликають захворювання деревних рослин 45 Висновок 46 Список літератури 47 Додаток 48 >>>>
-
ХАРАКТЕРИСТИКА НАЙБІЛЬШ ПОШИРЕНИХ ГРИБНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ
ЗМІСТ Вступ 3 РОЗДІЛ 1. ПРИРОДА І КЛАСИФІКАЦІЯ ХВОРОБ РОСЛИН 5 1.1. Поняття про хвороби рослин 5 1.2. Типи хвороб рослини 7 1.3. Класифікація хвороб 13 РОЗДІЛ 2. ХАРАКТЕРИСТИКА НАЙБІЛЬШ ПОШИРЕНИХ ГРИБНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ 15 2.1. Дубова губка 15 2.2. Трутовик справжній 16 2.3. Трутовик запашний 17 2.4. Несправжній трутовик 17 2.5. Трутовик сірчано-жовтий 18 2.6. Двоколірна губка 19 2.7. Трутовик північний 19 2.8. Березова губка 19 2.8. Панус грубий 20 2.9. Несправжній дубовий трутовик 21 РОЗДІЛ 3. ЗНАЧЕННЯ ТРУТОВИКІВ В ПРИРОДІ ТА ЗАХОДИ БОРОТЬБИ З ГРИБНИМИ ХВОРОБАМИ 22 3.1. Негативне значення трутовикових грибів 22 3.2. Позитивна роль трутовикових грибів у природі і господарській діяльності людини 24 3.3. Захист та профілактика грибних захворювань 27 РОЗДІЛ 4. ЕКСКУРСІЯ НА ТЕМУ: "ЗНАЙОМСТВО З ТРУТОВИКОВИМИ ГРИБАМИ" 34 Список грибів, які викликають захворювання деревних рослин 45 Висновок 46 Список літератури 47 Додаток 48 >>>>
-
Психологія(шпори)
1. Загальна характеристика напрямів психології 2 2. Основні властивості та характеристики відчуттів. Зміна чутливості 3 3. Загальна характеристика гендерних відмінностей 4 4. Психологічні особливості середнього шкільного віку 5 5. Особливості психологічної корекції дітей середнього шкільного віку 6 6. Критерії визначення тривалості процесу психокорекції 7 7. Психологічна корекція особистості з невротичним конфліктом надмірної вимогливості до себе ( неврастенічним типом) 8 8. Внутрішня картина хвороби – особливості психіки людини з соматичною патологією 9 9. Особливості психологічної корекції особистості з психосоматичними розладами 10 10. Типи психологічного реагування на хворобу 11 11. Особливості психологічного консультування. Відмінності від інших видів практичної психології 13 12. Практика спілкування з клієнтом по закінченню консультації 15 13. Завершення тренінгу: принципи та методи проведення 16 14. Знайомство: принципи та методи проведення 17 15. Загальна характеристика основних груп проективних методик. Сутність та особливості проективного методу дослідження особистості 18 >>>>
-
Теорія і практика психотренінгу. Формування комунікативних умінь і навичок
Зміст 1. Характеристика тренингової групи 2 2. Сценарій тренингового заняття 2 2.1 Тема тренінгу 2 2.2. Мета й завдання заняття 3 2.3. Кількісний і якісний склад групи тривалість тренінгу 3 3. Сценарій тренінгу 3 3.1. Введення 3 3.2. Знайомство 4 3.3. Очікування учасників 4 3.4. Прийняття правил роботи групи 5 3.5. Етап оцінки рівня інформованності 5 3.6. Інформаційний блок і придбання практичних навичок 6 3.7. Підведення підсумків роботи групи 18 Список використаної літератури 19 Пропонований тренінг сприяє оволодінню прийомами ефективного спілкування через ігрові компоненти й техніку активного слухання. Тренінг спрямований на формування комунікативних умінь і навичок і розрахований на найрізноманітнішу вікову й поло-рольову аудиторію. Сформувати й удосконалити наявні комунікативні навички можуть всі бажаючі. У тренинговому занятті брали участь - 12 чоловік, 8 дівчин і 4 юнаки, у віці 19-20 років, студенти ВНЗу. Тема: Формування комунікативних умінь і навичок Ціль тренінгу - Сформувати комунікативні вміння й навички. Загальний час заняття - 6 годин. >>>>
-
Соціальна психологія. Відповіді на завдання
Завдання №1. ЗНАЙОМСТВО З СОЦІАЛЬНОЮ ПСИХОЛОГІЄЮ 4 1. Соціальна психологія як наука; її предмет і завдання. 4 2. Основні теоретичні напрямки соціальної психології. 6 3. Методологія соціальної психології. 7 Глосарій до завдання № 1. 11 Література до 1-го завдання. 13 Завдання №2. СОЦІАЛІЗАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ 14 1. Поняття про соціалізацію особистості. 14 2. Механізми соціалізації. 14 3. Фази соціалізації. 15 4. Наслідки поганої соціалізації. 15 5. Формування соціальних навичок. 16 Глосарій до завдання № 2. 19 Література до 2-го завдання. 20 Завдання № 3. СПІЛКУВАННЯ ТА ЙОГО ХАРАКТЕРИСТИКА 21 1. Поняття спілкування та його особливості. 21 2. Функції спілкування. 21 3. Бар’єри і культура спілкування. 22 Глосарій до завдання № 3. 24 Література до 3-го завдання 25 Завдання № 4. СПІЛКУВАННЯ ЯК КОМУНІКАЦІЯ 26 1. Схема комунікативного процесу. 26 2. Засоби комунікації. 26 3. Вербальна та невербальна комунікація. 28 Глосарій до завдання № 4. 29 Література до 4-го завдання 30 Завдання № 5. ПЕРЦЕПТИВНА СКЛАДОВА СПІЛКУВАННЯ 31 1. Спілкування як взаємне сприйняття. 31 2. Механізми міжособистісного сприйняття: ідентифікація, рефлексія, атракція, казуальна атрибуція. 31 3. Соціальні стереотипи та установки. 33 4. Принцип зворотного зв’язку у спілкуванні. 34 Глосарій до завдання № 5. 35 Література до 5-го завдання 36 Завдання № 6. СПІЛКУВАННЯ ЯК ВЗАЄМОДІЯ 37 1. Теорія символічного інтераціоналізму. 37 2. Ефект присутності: соціальна фасилітація і соціальна інгібіція. 37 3. Сумісність і конфлікт в групі. 38 Глосарій до завдання № 6. 40 Література до 6-го завдання 41 Завдання № 8. СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЯВИЩА В МАЛИХ ГРУПАХ 42 1. Виникнення і розвиток малих груп. 42 2. Функціонування групи. Групова динаміка. 42 3. Соціально-психологічний клімат групи. 43 4. Прийняття статусно-рольових позицій у групі. Маргінальність. 44 5. Керівництво групою. 44 Глосарій до завдання № 8. 47 Література до 8-го завдання 48 Завдання № 9. МІЖОСОБИСТІСНІ ВІДНОСИНИ В МАЛИХ ГРУПАХ 49 1. Міжособистісні відносини. Дружба, любов, ворожнеча, самотність. 49 2. Структура формальних і неформальних відносин. Показники симпатій і антипатій. 50 3. Типи відносин згідно трансакційного аналізу Е. Берна. Теорія трансакційного аналізу Е. Берна. 51 4. Соціальні взаємовідносини як гра. Класифікація ігор. Життєві сценарії. 51 Глосарій до завдання № 9. 53 Література до 9-го завдання 54 Завдання № 10. ГРУПОВІ МЕТОДИ ТЕРАПІЇ І ПСИХОКОРЕКЦІЇ 55 1. Характеристика психотерапевтичних підходів поведінки. 55 2. Завдання терапії і корекції. 56 3. Вимоги до проведення психокорекційної роботи. 56 4. Переваги групової форми психокорекційної роботи. 57 5. Види психокорекційної роботи. Т-групи, групи зустрічей, психодрама, гештальттерапія, танцювальна терапія, тренінг умінь. 58 Глосарій до завдання № 10. 60 Література до 10-го завдання 61 >>>>
-
Гіпноз – реальність чи вимисел?
Вступ 3 1. Витоки та передумови вивчення гіпнотичних явищ 4 2. Вклад Зиґмунда Фрейда в розвиток гіпнозу 7 3. Фізіологічні основи гіпнозу 9 4. Противники гіпнозу 11 Висновки 12 Література 13 Вступ Дивні зцілення, віщуни на будь-який смак, телесеанси психотерапії, масове захоплення екстрасенсами, передача думок на відстань і передача біоенергії, чаклунство, спілкування з інопланетянами – все це заповнило наше сьогодення. Правдиве і справжнє наукове слово про ці явища має неоціниме значення. Знайомство з багатством ідей, фактів, спостережень різних авторів в цій складній області зараз є як ніколи необхідним. Воно допомагає розібратися в проблемах, пов'язаних з гіпнозом. Наявність такого неординарного явища як гіпноз в цілому не викликає ні в кого сумніву. Напевно, немає такої людини, яка б не чула слова "гіпноз", "гіпнотизер" або "гіпнотизування". Разом з тим, слід визнати те, що не кожна людина, яка знає про гіпноз, практично стикалася з цим явищем "віч на віч". Безперечно, можна вірити багатьом історіям і фактам, які описуються в книжках, але перевірити їх, як правило, немає можливості. Поруч з розповідями про гіпнотизування людей та використання гіпнозу в наукових, медичних цілях, виникають і протилежні теорії. Висновки Гіпноз – це цілком реальне явище. Він не може бути вимислом вже тому, що давно використовується в науковій, медичній, політичній практиці і навіть повсякденному житті. Механізми навіювання, що діють під час гіпнозу, є достатньо зрозумілими та такими, які можна пояснити з точки зору сучасних наукових теорій. Особливість нервової системи людини спонукає розвитку процесів гальмування в корі головного мозку, що є необхідною умовою гіпнотичного стану. Інша справа, яка підлягає сумніву в теорії гіпнозу, – це, наскільки людина є керованою в такому стані. Практика індійських йог показала, що, можливості індивіда під час самонавіювання є достатньо високими, але, чи зможе людина в гіпнотичному стані, наприклад, піти на смерть, завдяки маніпулюванню іншого суб’єкта, в цілому, уявляється спірним. Існує категорія людей, яким в силу своїх фізіологічних особливостей важко уявити наявність такого феномену як гіпноз – вони нездатні до навіювання. Саме від цієї категорії людей можна очікувати скептичних висловлювань на адресу гіпнозу як методу маніпулювання. >>>>
-
Організація і методика проведення аудиторської перевірки дебіторсько-кредиторської заборгованості
Вступ 4 Розділ 1. Планування аудиторської перевірки 6 1.1. Знайомство з бізнесом клієнта 6 1.1.1. Загальними і економічними факторами і умовами в галузі, що впливають на бізнес клієнта 6 1.1.2. Важливі характеристики суб’єкта, його бізнесу, результати фінансово-господарської діяльності 8 1.1.3. Перелік основних нормативних документів, що регулюють діяльність суб’єкта, та встановлюють правила ведення бухгалтерського обліку та відображення у фінансовій звітності об’єкту аудиту 9 1.1.4. Загальний рівень компетентності керівництва 11 1.2. Розуміння системи бухгалтерського обліку і внутрішнього контролю 12 1.2.1. Оцінка роботи бухгалтерської служби на підприємстві 12 1.2.2. Попереднє ознайомлення із системою внутрішнього контролю (середовищем контролю та процедурами контролю) 13 1.2.3. Облікова політика, що застосовується суб’єктом, та її зміни в процесі діяльності 16 1.3. Ризик і суттєвість 21 1.3.1. Оцінка аудиторського ризику та його складових – властивого ризику та ризику контролю 21 1.3.2. Встановлення рівнів суттєвості для аудиту дебіторсько-кредиторської заборгованості на підприємстві 24 1.3.3. Визначаються основні завдання аудиторської перевірки дебіторсько-кредиторської заборгованості 26 1.3.4. Типові порушення в системі контролю, веденні бухгалтерського обліку та відображенні дебіторсько-кредиторської заборгованості у фінансовій звітності 27 1.3.5. Проводяться аналітичні процедури для визначення основних тенденцій стану дебіторсько-кредиторської заборгованості 28 1.3.6. Визначення складних областей аудиторської перевірки дебіторсько-кредиторської заборгованості 29 1.4. Програма аудиторської перевірки 29 Розділ ІІ. Оцінка системи внутрішнього контролю 31 2.1. Основні завдання системи внутрішнього контролю об’єкта, процедури контролю які можна застосовувати щодо дебіторсько-кредиторської заборгованості 31 2.2. Оцінка системи внутрішнього контролю дебіторсько-кредиторської заборгованості 33 2.2.1. Опис ведення обліку та контрольних процедур для об’кта дослідження 33 2.2.2. Складання блок-схеми проведення операцій перевірки дебіторсько-кредиторської заборгованості 35 2.2.3. Перелік та короткий опис основних первинних документів та реєстрів синтетичного та аналітичного обліку і звітності, що використовуються для ведення обліку та контролю дебіторсько-кредиторської заборгованості 36 2.3. Проведення тестів узгодженості 37 2.3.1. Процедури контролю повноти даних 37 2.3.2. Процедури контролю точності 38 2.3.3. Процедури контролю за дотриманням законності господарських операцій 39 2.3.4. Процедури контролю за збереженням активів первинних документів та реєстрів 40 2.4. Складання висновку щодо ефективності системи внутрішнього контролю, уточнення величини ризику контролю, оцінка обсягу перевірок по суті, надання рекомендацій з покращення функціонування системи внутрішнього контролю 41 Розділ ІІІ. Перевірка по суті 42 Розділ ІV. Завершення аудиторської перевірки 48 4.1. Протокол виявлених помилок та порушень 48 4.2. Виправлення у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності 48 4.3. Підсумки аудиторської перевірки 50 4.4. Аудиторський висновок 51 Висновки і пропозиції 55 Список використаної літератури 57 Мета курсової роботи – розглянути і докладно проаналізувати всі аспекти аудиту дебіторської та кредиторської заборгованості. Предмет курсової роботи полягає в дослідженні економічних, організаційних, інформаційних аспектів аудиту фінансової звітності. Для розкриття теми використовуються теоретичні, розрахункові і аналітичні методи >>>>
-
Щоденник проходження психокорекційної практики студента-практиканта
Щоденник проходження психокорекційної практики студента-практиканта ______ курсу _____ групи __________________________________________ місце проведення практики ДНЗ № 112 м. Києва Термін проходження практики: з 10. 12. 2009 по 1 лютого 2010 Керівник практики від кафедри: ___________________________ Керівник від бази практики: Дата Термін Заходи Відмітка про виконання 10.12. 2009 9.00 – 9.50 Прибуття до місця проведення практики. Відрекомендування керівникові ДНЗ. Представлення плану та завдання практики. Виконано 10.00 – 10.50 Знайомство з керівником практики від навчального закладу – психологом ДНЗ. Виконано 11.00 – 12.50 Узгодження власного плану практики з робочими планами психолога. Виконано 13.00 – 13.50 Ознайомлення з розташуванням ДНЗ, матеріально-технічною базою для психологічної роботи. Виконано 15.00 – 17.50 Ознайомлення з звітною документацією, методичними розробками штатного психолога. Коректування власного робочого плану на період практики. Підготовка до психодіагностичного обстеження дошкільників Виконано 11.12. 2009 9.30 – 12.30 Проведення індивідуальних ознайомлювальних бесід Виконано 13.00. – 14.00 15.00 – 17.00 Проведення психодіагностичного обстеження дітей за методикою "Графічний диктант" Виконано 14.12. 2009 9.00 – 13.30 Обробка результатів психодіагностичного обстеження. Складання психологічних характеристик на дітей Виконано 15.00 – 15.30 Підготовка психокорекційної програми Виконано 15.12. 2009 9.00 – 13.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 15.00 – 15.30 Проведення спільно з вихователем групової гри з дошкільниками "Я знаю десять назв казкових персонажів" Виконано 16.12. 2009 9.00 – 13.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 15.00 – 16.30 Проведення спільно з вихователем групової гри з дошкільниками "Відшукай колір" Виконано 17.12. 2009 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 2: "Розфарбування малюнків квітів. Розпізнавання предметів на дотик" Виконано 15.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 18.12. 2009 9.00 – 13.00 Підготовка стимульного матеріалу для проведення індивідуальних психокорекційних занять з дошкільниками Виконано 15.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 21.12. 2009 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 3: "Копіювання малюнків транспортних засобів. Ліплення з пластиліну фігур за зразком" Виконано 15.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 22.12. 2009 8.00 – 15.30 Підготовка до проведення індивідуальних психокорекційних занять з дошкільниками Виконано 23.12. 2009 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 4: "Розвиток рухливості пальців. Виготовлення аплікацій за зразком" Виконано 15.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять 24.12. 2009 9.00 – 13.00 Підготовка до індивідуальних бесід з батьками Виконано 15.00 – 15.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 25.12. 2009 8.00 – 9.00 Проведення індивідуальних бесід батьками дошкільників, що потребують психокорекції Виконано 9.00 – 13.00 Підготовка до проведення індивідуальних психокорекційних занять з дошкільниками Виконано 15.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 28.12. 2009 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 5: "Розвиток рухливості пальців. Виготовлення аплікацій за власним уявленням" Виконано 15.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять 11.01. 2010 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 6: "Розвивальна бесіда про рослини. Малювання геометричних фігур. Ігри-шнурування за методом М. Монтессорі" Виконано 9.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять. Обробка отриманої психологічної інформації Виконано 12.01. 2010 9.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять. Бесіди з батьками, що проводять з дітьми заняття відповідно до програми психокорекції Виконано 13.01. 2010 9.00 – 13.00 Підготовка до проведення індивідуальних психокорекційних занять з дошкільниками Виконано 14.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 14.01. 2010 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 7: "Розвивальна бесіда про тварини. Малювання геометричних фігур. Ігри за методом Монтессорі" Виконано 14.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 15.01. 2010 15.00 – 15.30 Групова гра "Пори року" Виконано 18.01. 2010 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 8: "Розвивальна бесіда про професії людей. Малювання геометричних фігур. Ігри за методом М. Монтессорі" Виконано 14.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 19.01. 2010 9.00 – 16.30 Підготовка до проведення індивідуальних психокорекційних занять з дошкільниками Виконано 20.01. 2010 9.00 – 13.00 Обробка психологічної інформації. Підготовка до проведення групових ігор Виконано 15.00 – 15.40 Проведення спільно з вихователем групової гри „Ярмарок” Виконано 21.01. 2010 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 9: "Розвивальна бесіда про явища оточуючого світу. Малювання геометричних фігур методом обведення. Виготовлення намиста" Виконано 14.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 22.01. 2010 9.00 – 16.30 Підготовка до проведення індивідуальних психокорекційних занять з дошкільниками Виконано 25.01. 2010 8.30 – 13.00 Проведення індивідуальних занять з дошкільниками з теми 10: "Бесіда по малюнку. Виготовлення та розфарбування сніжинок. Малювання геометричних фігур методом обведення" (індивідуальне заняття) Виконано 14.00 – 16.30 Спостереження за дітьми в процесі ігор і занять Виконано 26.01. 2010 9.00 – 16.30 Підготовка до психодіагностичного обстеження за методикою "Графічний диктант". Консультація з психологом ДНЗ Виконано 27.01. 2010 9.00 – 13.00 Психодіагностичне обстеження за методикою "Графічний диктант" Виконано 14.00 – 16.30 Обробка результатів психологічного обстеження "Графічний диктант" Виконано 28.01. 2010 9.00 – 17.00 Аналіз і інтерпретація результатів психодіагностичного обстеження. Підготовка методичних рекомендацій Виконано 29.01. 2010 9.00 – 13.00 Обробка і оформлення результатів психокорекційної практики Виконано 14.00 – 16.00 Представлення результатів психокорекційної практики на перевірку керівникові від бази практики Виконано 01.02. 2010 9.00 – 12.00 Доповідь завідуючої ДНЗ про проведену роботу. Отримання характеристики Виконано >>>>
-
Контрольна робота з української літератури 5
1.Валер'ян Підмогильний. 3 1) Зразок урбаністичної прози "Місто": провідні проблеми, художні ідеї, складність і неоднозначність образу головного героя. 3 2) Теорія літератури. Екзистенціалізм. 3 2. Юрій Яновський: 4 1) Жанрова своєрідність роману у новелах «Вершники», особливості сюжету, композиції, центральні персонажі, ідейний зміст, художня мова. 4 2) "Майстер корабля" - новаторський характер твору; сюжетна інтрига, символічність образів, умовність зображення АБО (твір на вибір) «Чотири шаблі» художнє новаторство роману, романтичний характер творчості. 5 3.Микола Куліш: 5 1) «Мина Мазайло» - жанр, тема, проблематика, сюжет, композиція, персонажі, ідейний зміст; засоби творення комічного. 5 2) «Патетична соната» - жанр, тема, проблематика, сюжет, композиція, персонажі, ідейний зміст. 6 3) Теорія літератури: жанрові різновиди драми: трагедія, комедія, власне драма, трагікомедія. 6 4. Іван Кочерга: 7 1) «Свіччине весілля» - жанр, тема, сюжет; історична основа і художній домисел; групування персонажів, засоби створення історичного колориту; особливості композиції. 7 2) «Ярослав Мудрий» - жанр, тема, сюжет, образ Ярослава, його роль у композиції та ідейно-художньому змісті твору. Образи Журейка, Милуші, Микити. 8 3) Теорія літератури: драматична поема як жанр ліро-драми. 8 5. Олександр Довженко: 8 1) «Зачарована Десна» - жанр, сюжет, образ оповідача; автобіографічність; романтизм оповіді та реалізм побутових деталей. 8 2) «Україна в огні» - жанр, тема, особливості сюжетно-композиційних вирішень, ідейно-художній зміст. Образ-символ долі України (Христя). Політичні звинувачення автора. 9 3) «Щоденник» - характер записів, їх роль як матеріалу для творів і як документа доби. 9 6. Юрій Клен: 10 1) «Сковорода» - жанр, образ мандрівного поета і філософа, художня ідея, мова твору. 10 2) «Беатріче» - велич кохання, духовної краси та чистоти. 11 3) «Терцини» - Осуд злочинств тоталітарного режиму в Україні. 11 7. Євген Маланюк: 12 1) «Невичерпальність» - образи України і «малоросійства», трагізм обставин і віра в непереможність народного духу, провідні мотиви; 12 2) «Біографія» - формування характеру і переконань митця-патріота. 12 3) «Шевченко» - своєрідне бачення центрального образу у вірші; роль антитези. 13 8. Улас Самчук: 13 1) «Марія» - жанр, тематика, проблематика, сюжет і композиція, центральні персонажі та їх характеристика; Біблійні образи і мотиви, їх роль; індивідуальне й типове, національне, конкретно-історичне та загальнолюдське у творі. 13 2) Роман-трилогія "Волинь" - епопея життя українського народу XX ст.; риси роману-хроніки (оглядове). 14 9. Микола Бажан: 15 1) "Політ крізь бурю" - сюжет, проблематика, ідеологічна клішованість; ідеї патріотизму та засудження "культу особи"; образ головної героїні; морально-етичні колізії. 15 2) "Данило Галицький" (оглядове). 15 3) Теорія літератури. Необароко. 16 10. Іван Багряний: 16 1)«Сад Гетсиманський» - жанр, тематика і проблематика, автобіографічна основа, центральні персонажі, засоби психологізму, індивідуалізації і типізації, ідейний зміст. 16 2) "Тигролови" своєрідність романної форми; жанрові особливості, тематика і проблематика, характеристика образів; своєрідність романтичної форми. 16 3) Роман "Людина біжить над прірвою" - доля людини в антисвіті війни (оглядово). 18 4) Теорія літератури. Пригодницький роман 18 11. Василь Барка: 19 «Жовтий князь» - відтворення картин голодомору 1933 p., геноциду щодо українців; життєва основа (особистий досвід автора, його рідних і земляків); Сюжет, центральні персонажі, їх групування, засоби психологізму, контрастування, типізації та індивідуалізації, роль художніх деталей, ідейний зміст. 19 12. Олег Ольжич: 20 1) Аналіз поетичних творів «Воно зросло з шукання і розпуки...», «Гали» - образ ліричного героя; висока культура та самобутність образного мислення. 20 2) Огляд поетичних збірок «Рінь», «Вежі», «Підзамча». 20 13.Олена Теліга. 21 Романтичне звучання поезії; продовження традицій Лесі Українки; поєднання ліричної ніжності й твердості переконань у віршах: «Чоловікові» «Літо», «Мужчинам», «Вечірня пісня». 21 Список літератури 22 >>>>
-
Феномен згуртованості в малій виробничій групі
ВСТУП 3 Розділ І. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЗГУРТОВАНОСТІ МАЛОЇ ГРУПИ 5 1.1. Проблема групової згуртованості в працях вітчизняних та зарубіжних дослідників 5 1.2. Психологічні чинники згуртованості групи 12 Висновки до розділу І 19 Розділ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗГУРТОВАНОСТІ У ВИРОБНИЧИХ КОЛЕКТИВАХ 20 2.1. Процедура та методика дослідження згуртованості у виробничій групі підприємства „Фанпліт” 20 2.2. Аналіз та обґрунтування результатів дослідження взаємовідносин у трудовому колективі 22 Висновки до розділу ІІ 31 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 32 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 34 ДОДАТКИ 37 ВСТУП Актуальність дослідження. Актуальність даного дослідження викликана, з одного боку, активним перетворенням соціальних структур України, що відбувається в даний час, а, з іншого, – певним дефіцитом психологічних знань, необхідних для формування гармонійних відносин між соціальними групами і окремими людьми в суспільстві. Взаємовідносини, що виникають в умовах українського кризового соціуму не завжди є злагодженими і безконфліктними, і сьогодні, як ніколи, помітні ознаки соціально-психологічної напруженості як у трудових, навчальних колективах, так і у сімейному колі. Формування дружніх, товариських відносин між людьми актуально стає на порядку денному в багатьох виробничих і навчальних групах. Практика показує, що в більшості випадків попередженню суперечок могла б сприяти наявність згуртованості людей у малій групі, їх дружні відносини між собою. Процес згуртування малої групи та її згуртованість виступали об’єктом дослідження багатьох вчених. Узагальнюючи наукові праці, в яких розкриті ці питання, виділимо кілька напрямків проведених наукових досліджень. Дослідженням згуртованості як емоційно-комунікативної єдності групи займались В.І. Зацепін, Д. Картрайт, А.С. Леонавічус, Т. Ньюком, Л.І.Уманський та інші. Вивчали згуртованість як емоційно-ціннісну єдність групи Є.М. Дубовська, Р.Л. Кричевський, М.М. Обозов, Л.Ю. Ханін та інші. Згуртованість як ціннісно-орієнтаційну єдність досліджували Т.Б. Давидова, Р.С. Нємов, А.В. Петровський, В.В. Шпалинський та інші. Підходу до згуртованості як єдності поведінки дотримувались О.М.Гущин, Ю.Є. Дуберман, Ю.Л. Неймер та інші. Г.М. Андрєєва, О.І. Донцов та інші вивчали згуртованість як предметно-ціннісну єдність групи. Наголошуючи на визначному внескові дослідників у вивчення проблеми згуртування малої групи, її не можна розглядати як завершену, тому що, по-перше, через зміну ідеологічної спрямованості нашого суспільства змінилось відношення людей до таких понять як "колектив", "колективне"; по-друге – у наш час відбувається процес наростання соціальної, інтелектуальної диференціації, посилення конкуренції і психологічної напруги, що не сприяє згуртуванню. Наголошене вимагає продовження досліджень різних аспектів феномену згуртованості малих груп в нових умовах, а зокрема – малих виробничих груп. Наявність такої проблеми обумовило вибір теми даного дослідження: "Феномен згуртованості в малій виробничій групі". Об’єкт дослідження: мала виробнича група. Предмет дослідження: згуртованість малої виробничої групи. Мета дослідження: виявлення залежності згуртованості малої виробничої групи від психологічних властивостей її членів. На досягнення мети дослідження спрямовані наступні завдання: 1. Проаналізувати стан розробки проблеми згуртування малої групи у вітчизняних та зарубіжних соціально-психологічних дослідженнях. 2. Виявити і теоретично обґрунтувати залежність згуртування малої виробничої групи від психологічних властивостей її членів. 3. Експериментально перевірити наявність залежності згуртування малої виробничої групи від характеристик агресивності працівників. Для реалізації завдань дослідження були застосовані наступні методи: загальнонаукові – аналіз, синтез, узагальнення, аналіз літератури з теми дослідження; соціально-психологічні – спостереження, бесіда, соціометрія, методика визначення агресивності А. Басса-А. Даркі. Робота структурно складається із вступу, двох розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел. ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 1. Аналіз стану розробки проблеми згуртування малої групи у вітчизняних та зарубіжних соціально-психологічних дослідженнях показав, що проблема групової згуртованості є другою стороною проблеми формування малої групи. В даному випадку під згуртованістю розуміється процес формування особливого типу зв'язків в групі, які дозволяють зовні задану структуру перетворити на психологічну спільність людей, в складний психологічний організм, що живе за своїми власними законами. Проблема групової згуртованості має солідну традицію її дослідження. Вона спирається на розуміння групи, перш за все, як деякої системи міжособистісних відносин, що мають емоційну основу. Не дивлячись на наявність різних варіантів інтерпретації згуртованості, це стверджування не заперечується у жодній концепції згуртованості. Так, в руслі соціометричного напряму згуртованість прямо зв'язується з таким рівнем розвитку міжособистісних відносин, коли в них високий відсоток виборів, заснованих на взаємній симпатії. У межах підходу Л.Фестінгера, відповідно до якого згуртованість аналізується на основі частоти і міцності комунікативних зв'язків, вона визначається як сума всіх сил, діючих на членів групи, щоб утримувати їх в ній. У цьому випадку привабливість і задоволеність членів групи своїми стосунками окреслюється за допомогою чисто емоційного плану відносин у групи, тобто згуртованість і тут представлялася як деяка характеристика системи емоційних переваг членів групи. Процес згуртування включає в себе динаміку, механізм регулювання міжперсональних відносин та умови їх розвитку. Міжособистісні відносини розвиваються у динаміці: вони зароджуються, закріплюються, досягають певної зрілості, після чого можуть поступово слабшати. Динаміка розвитку міжособистісних відносин проходить кілька етапів: знайомство, приятельські, товариські і дружні відносини. Умови розвитку міжособистісних відносин істотно впливають на їх динаміку і форми прояву. 2. Становлення виробничого колективу залежить також від стану неофіційних відносин, неформальних зв'язків між працівниками, що почувають психологічну близькість, спільність інтересів або навпаки. Ці особисті відносини значною мірою характеризують психологічний клімат колективу, розкривають резерви виховної роботи. У системі взаємин, що визначають згуртованість колективу особливу роль мають міжіндивідні зв’язки, котрі, у свою чергу, формуються в залежності від індивідуальних психологічних характеристик осіб. Вирішальне значення для успішного функціонування малої групи та її згуртованості мають соціально-психологічні аспекти діяльності трудових колективів. Сьогодні зростає необхідність свідомої активності, спрямованої на підтримку, регулювання і формування здорової соціально-психологічної атмосфери колективу. До завдань соціального керування входить свідоме створення у всіх трудових колективах загального позитивного фону взаємин, розвиток відносин взаємної доброзичливості, взаємної поваги й інтересу, взаємної турботливості. Саме такий позитивний фон взаємин сприяє об'єднанню всієї виробничої групи й окремих неофіційних угруповань у згуртований колектив. 3. Проведене емпіричне дослідження у рамках даної роботи показало, що значний вплив на процес згуртування можуть відігравати психологічні характеристики членів групи. Через негативні особистісні риси індивіда можливою є поява різного роду загострень міжособистісних відношень, які викликаються об’єктивними причинами повсякденної діяльності підприємства, котрі урахувати і передбачити не завжди існує можливість. Особливе значення при цьому набуває така властивість особистості, як агресивність. Саме вона (а точніше, її інтегральна величина) визначає конфліктність колективу, створює неможливість успішної та швидкої згуртованості. У цьому випадку згуртування групи ускладнюється, розтягується у часі, а іноді й становиться неможливим створення ефективного виробничого колективу. >>>>
-
Психологія міжособистісних відносин
ВСТУП 3 Розділ І. ТЕОРЕТИЧНО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ ВІДНОСИН 6 1.1. Досвід вивчення міжособистісних відносин у вітчизняній та зарубіжній соціальній психології 6 1.2. Орієнтири сучасних наукових підходів щодо структури та основних характеристик міжособистісних відносин 10 1.3. Особливості соціально-психологічного клімату на підприємстві ООО-„Ві-Яр” 16 Висновки до розділу І 21 Розділ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ВЗАЄМОВІДНОСИН У ВИРОБНИЧИХ КОЛЕКТИВАХ 22 2.1. Процедура та методика дослідження взаємовідносин у виробничій колективі ООО „Ві-яр” 22 2.2. Аналіз та обґрунтування результатів дослідження взаємовідносин у трудовому колективі 24 2.3. Шляхи оптимізації соціально-психологічного клімату виробничої групи 33 2.4. Висновки до розділу ІІ 36 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 37 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 39 ДОДАТКИ 42 ВСТУП Актуальність дослідження. Актуальність даного дослідження викликана, з одного боку, активним перетворенням соціальних структур України, що відбуваються в даний час, а, з іншого, певним дефіцитом психологічних знань, необхідних для формування гармонійних відносин між соціальними групами і окремими людьми в суспільстві. Взаємовідносини, що виникають в умовах українського кризового соціуму не завжди є злагодженими і безконфліктними, і сьогодні, як ніколи, помітні ознаки соціально-психологічної напруженості як в трудових, навчальних колективах, так і у сімейному колі. Формування дружніх, товариських відносин між людьми актуально стає на порядку денному в багатьох виробничих і навчальних групах. Практика показує, що в більшості випадків попередженню суперечок могли б сприяти знання та навички продуктивної комунікації, вміння миротворче і толерантно поводитися в різного роду конфліктних ситуаціях. У соціальній психології, в основному зарубіжній, склалося біля десятка крупних напрямів, зайнятих вивченням взаємодії і взаємин у групі. До найзначніших можна віднести наступні: 1) теорію групового конфлікту (Л. Козер, У. Ньюкомб, У. Самнер, Л. Уайт, М. Шеріф,); 2) теорію соціального обміну (О. Блелок, Дж. Хоманс, Дж. Тібо, Г. Келлі, П. Уїлкін); 3) дослідження інтернрупового контакту (Г. Оллпорт, К. Стефан, С. Кук); 4) дослідження проблем конфлікту і злагоди (Дж. Бертон, К. Боулдінг, А. Грум, Н. Келман, С. Райт); 5) дослідження міжгрупових відносин у сфері управління організацією (Г. Лівітт, Р. Лайкерт, А. Браун); 6) дослідження впливу меншин (С. Московічі, Г. Левайн, Ф. Доме, Я. Ван Авермайет); 7) теорію соціальної ідентичності (С. Рейчер, Г. Теджфел); 8) теорію самокатегорізациі (Дж. Тернер, У. Хогг, Р. Оукс). У вітчизняній науці першими роботами, спеціально присвяченими психологічним механізмам взаємостосунків у групах, можна назвати роботи С.Л. Франка (1929), І.А.Ільїна (1935) і Б.Ф. Поршнєва (1966). У 80-90-ті роки ХХ ст. почали публікуватися результати спеціальних досліджень, що розкривали нові сторони формування відносин у групах. Це роботи В.С. Агєєва, Е.Н. Аллахвердянц, В.В. Гріценко, Н.М. Лебедевой, Ю.А. Лунева, Л.І. Науменко, В.П. Познякова, Г.У. Солдатової, Т.Г. Стефаненко, П.М. Шихірєва. У їх роботах вивчались проблеми взаємодії суб'єктів економічної, виробничої діяльності, взаємовідносин між представниками різних етнічних груп, окремі властивості процесу побудови міжгрупових і внутрішньогрупових відносин. Сучасні українскі науковці: О.В. Волянська, Л.М. Дунець, А.Б. Коваленко, М.Н. Корнєв, Н.М. Крюкова, В.К. Ларіонова, Г.В. Ложкін, В.В. Москаленко, Ю.М. Москаленко, А.М. Ніколаєвська, Л. Е. Орбан-Лембрик, М.І. Пірен, Н.І. Пов’якель, М.М. Обозов, В.О. Татенко, В.Д. Хрущ, О.В. Швачко розглядають взаємовідносини як вид соціально-психологічної взаємодії, досліджуючи їх у сфері спілкування, управлінської діяльності, конфліктології. У конкретних сферах діяльності вивчали міжособистісні взаємовідносини людей наступні науковці: Н.М. Бісик, І.С. Булах, А.М. Воробйов, Л.В. Долинська, В.М. Кушнірюк – в педагогічній, О.П. Макарович, В.С. Кушнір, Р.В. Павелків, Є.М. Потапчик, Г.Ю. Топольницька – у військовій, Г.М. Траверсе – у медичній, С.Г. Дубовик, А.Т. Калганова – в управлінській. Разом з тим слід відмітити, що сучасними вітчизняними дослідниками практично не вивчалися процеси міжособистісних відносин у виробничій сфері. Мета дослідження вивчити процеси формування міжособистісних відносин у трудових колективах. Об’єкт дослідження – трудовий колектив як соціально-психологічний феномен. Предмет дослідження – особливості побудови міжособистісних відносин у трудовому колективі. На реалізацію поставленої мети спрямовані наступні завдання: 1. Здійснити теоретичний аналіз дослідження проблеми формування ефективних міжособистісних взаємовідносин. 2. Вивчити особливості формування взаємовідносин у конкретній виробничій групі. 3. Дібрати діагностичний інструментарій для дослідження взаємостосунків у трудовому колективі та провести їх емпіричне дослідження. 4. Розробити шляхи оптимізації міжособистісних стосунків у даному колективі. Методи дослідження. Завдання дослідження було реалізовано шляхом застосування системи теоретичних та емпіричних методів. Серед них: теоретичний аналіз та систематизація наукових даних з проблеми; спостереження, бесіди. Також було застосовано ряд конкретних методик, спрямованих на вивчення соціально-психологічних чинників формування міжособистісних відносин: соціометрія, методика К. Томаса, методика агресивності А. Басса – А. Даркі. Робота структурно складається з вступу, двох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаної літератури, додатків. ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ Міжособистісні відносини є складовою частиною соціальної взаємодії і розглядаються в її контексті. Міжособистісні відносини – це об'єктивно пережиті, різною мірою усвідомлювані взаємозв'язки між людьми. В їх основі лежать різноманітні емоційні стани взаємодіючих людей і їхні психологічні особливості. На відміну від ділових відносин міжособистісні зв'язки іноді називають експресивними, емоційними. Процес розвитку міжособистісних відносин включає в себе динаміку, механізм регулювання міжперсональних відносин та умови їх розвитку. Міжособистісні відносини розвиваються у динаміці: вони зароджуються, закріплюються, досягають певної зрілості, після чого можуть поступово слабшати. Динаміка розвитку міжособистісних відносин проходить кілька етапів: знайомство, приятельські, товариські і дружні відносини. Умови розвитку міжособистісних відносин істотно впливають на їх динаміку і форми прояву. Міжособистісні відносини у трудовому колективі в значній степені залежать від його структури, що включає формальні і неформальні відносини. Формальна (посадова) структура колективу характеризується взаєминами, що регулюються офіційним положенням осіб у системі підприємства, посадовими інструкціями, наказами й іншими нормативними актами. До посадової структури належать всі офіційні зв'язки людей у їхній виробничій і суспільній діяльності як між керівниками і підлеглими, так і між членами колективу, рівними по своєму службовому становищу або положенню в громадській організації. Ця структура визначається поділом праці як усередині первинного колективу (бригади, дільниці, відділу), так і між первинними колективами підприємства в системі виробництва і керування. Функціонування виробничого колективу залежить також і від стану неофіційних відносин, неформальних зв'язків між працівниками, що почувають психологічну близькість, спільність інтересів або навпаки. Ці особисті відносини значною мірою характеризують психологічний клімат колективу, розкривають резерви виховної роботи. У системі взаємин, що визначають стан психологічного клімату у трудовому колективі, провідну роль відіграють відносини між керівником і підлеглим ("відносини по вертикалі"), і від них у значній мірі залежить також стиль і тон взаємин між рядовими членами колективу ("відносини по горизонталі"). Вирішальне значення для успішного функціонування організації в цілому мають соціально-психологічні аспекти діяльності трудових колективів. Сьогодні зростає необхідність свідомої активності, спрямованої на підтримку, регулювання і формування здорової соціально-психологічної атмосфери колективу. До завдань соціального керування входить свідоме створення у всіх трудових колективах загального позитивного фону взаємин, розвиток відносин взаємної доброзичливості, взаємної поваги й інтересу, взаємної турботливості. Саме такий позитивний фон взаємин сприяє об'єднанню всієї виробничої групи й окремих неофіційних угруповань у згуртований колектив. Проведене емпіричне дослідження у рамках даної роботи показало, що значний вплив на формування безконфліктних міжособистісних відносин може відіграти попереднє вивчення соціально-психологічних характеристик членів групи та комплектацій на цій основі виробничих колективів. У противному випадку можлива поява різного роду загострень міжособистісних відношень, які викликаються об’єктивними причинами повсякденної діяльності підприємства, урахувати і передбачити котрі не завжди існує можливість. Таким чином підтвердилась гіпотеза нашого дослідження, відповідно до якої своєчасна діагностика соціально-психологічних особливостей групи сприятиме підвищенню продуктивності стосунків у трудовому колективі. Створення атмосфери взаєморозуміння і довіри в трудовому колективі має полегшуватися шляхом швидкого поширення та обміну якомога повнішою і об’єктивнішою інформацією з різних аспектів життя та соціальних умов працівників. Причому, адміністрація завжди має можливість для застосовування комплексу заходів з покращання соціально-психологічного клімату на підприємстві, оптимізації взаємовідносин між робітниками. >>>>
-
Психологія міжособистісних відносин у трудовому колективі
ВСТУП 3 Розділ І. ТЕОРЕТИЧНО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИВЧЕННЯ МІЖОСОБИСТІСНИХ ВІДНОСИН 6 1.1. Досвід вивчення міжособистісних відносин у вітчизняній та зарубіжній соціальній психології 6 1.2. Орієнтири сучасних наукових підходів щодо структури та основних характеристик міжособистісних відносин 10 1.3. Особливості соціально-психологічного клімату швейної фабрики „Желань” 16 1.4. Висновки до розділу І 20 Розділ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ВЗАЄМОВІДНОСИН У ВИРОБНИЧИХ КОЛЕКТИВАХ 21 2.1. Процедура та методика дослідження взаємовідносин у виробничій групі фабрики „Желань” 21 2.2. Аналіз та обґрунтування результатів дослідження взаємовідносин у трудовому колективі 23 2.3. Шляхи оптимізації соціально-психологічного клімату виробничої групи 31 2.4. Висновки до розділу ІІ 34 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 35 СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 37 ДОДАТКИ 40 ВСТУП Актуальність дослідження. Актуальність даного дослідження викликана, з одного боку, активним перетворенням соціальних структур України, що відбуваються в даний час, а, з іншого, певним дефіцитом психологічних знань, необхідних для формування гармонійних відносин між соціальними групами і окремими людьми в суспільстві. Взаємовідносини, що виникають в умовах українського кризового соціуму не завжди є злагодженими і безконфліктними, і сьогодні, як ніколи, помітні ознаки соціально-психологічної напруженості як в трудових, навчальних колективах, так і у сімейному колі. Формування дружніх, товариських відносин між людьми актуально стає на порядку денному в багатьох виробничих і навчальних групах. Практика показує, що в більшості випадків попередженню суперечок могли б сприяти знання та навички продуктивної комунікації, вміння миротворче і толерантно поводитися в різного роду конфліктних ситуаціях. У соціальній психології, в основному зарубіжній, склалося біля десятка крупних напрямів, зайнятих вивченням взаємодії і взаємин у групі. До найзначніших можна віднести наступні: 1) теорію групового конфлікту (У. Самнер, Л. Уайт, М. Шеріф, У. Ньюкомб, Л. Козер); 2) теорію соціального обміну (Дж. Хоманс, Дж. Тібо, Г. Келлі, Блелок, П. Уїлкін); 3) дослідження інтергрупового контакту (Г. Оллпорт, К. Стефан, С. Кук); 4) дослідження проблем конфлікту і злагоди (Н. Келман, К. Боулдінг, А. Грум, Дж. Бертон, С. Райт); 5) дослідження міжгрупових відносин у сфері управління організацією (Г. Лівітт, Р. Лайкерт, А. Браун); 6) дослідження впливу меншин (С. Московічі, Г. Левайн, Ф. Доме, Я. Ван Авермайет); 7) теорію соціальної ідентичності (С. Рейчер, Г. Теджфел); 8) теорію самокатегорізациі (Дж. Тернер, У. Хогг, Р. Оукс). У вітчизняній науці першими роботами, спеціально присвяченими психологічним механізмам взаємостосунків у групах, можна назвати роботи С.Л. Франка (1929), І.А.Ільїна (1935) і Б.Ф. Поршнєва (1966). У 80-90-ті роки ХХ ст. почали публікуватися результати спеціальних досліджень, що розкривали нові сторони формування відносин у групах. Це роботи В.С. Агєєва, Е.Н. Аллахвердянц, В.В. Гріценко, Н.М. Лебедевой, Ю.А. Лунева, Л.І. Науменко, В.П. Познякова, Г.У. Солдатової, Т.Г. Стефаненко, П.М. Шихірєва. У їх роботах вивчались проблеми взаємодії суб'єктів економічної, виробничої діяльності, взаємовідносин між представниками різних етнічних груп, окремі властивості процесу побудови міжгрупових і внутрішньогрупових відносин. Сучасні українскі науковці: О.В. Волянська, Л.М. Дунець, А.Б. Коваленко, М.Н. Корнєв, Н.М. Крюкова, В.К. Ларіонова, Г.В. Ложкін, В.В. Москаленко, Ю.М. Москаленко, А.М. Ніколаєвська, Л. Е. Орбан-Лембрик, М.І. Пірен, Н.І. Пов’якель, М.М. Обозов, В.О. Татенко, В.Д. Хрущ, О.В. Швачко розглядають взаємовідносини як вид соціально-психологічної взаємодії, досліджуючи їх у сфері спілкування, управлінської діяльності, конфліктології. У конкретних сферах діяльності вивчали міжособистісні взаємовідносини людей наступні науковці: Н.М. Бісик, І.С. Булах, А.М. Воробйов, Л.В. Долинська, В.М. Кушнірюк – в педагогічній, О.П. Макарович, В.С. Кушнір, Р.В. Павелків, Є.М. Потапчик, Г.Ю. Топольницька – у військовій, Г.М. Траверсе – у медичній, С.Г. Дубовик, А.Т. Калганова – в управлінській. Разом з тим слід відмітити, що сучасними вітчизняними дослідниками практично не вивчалися процеси міжособистісних відносин у виробничій сфері. Мета дослідження вивчити процеси формування міжособистісних відносин у трудових колективах. Об’єкт дослідження – трудовий колектив як соціально-психологічний феномен. Предмет дослідження – особливості побудови міжособистісних відносин у трудовому колективі. На реалізацію поставленої мети спрямовані наступні завдання: 1. Здійснити теоретичний аналіз дослідження проблеми формування ефективних міжособистісних взаємовідносин. 2. Вивчити особливості формування взаємовідносин у конкретній виробничій групі. 3. Дібрати діагностичний інструментарій для дослідження взаємостосунків у трудовому колективі та провести їх емпіричне дослідження. 4. Розробити шляхи оптимізації міжособистісних стосунків у даному колективі. Гіпотезою дослідження виступає припущення стосовно того, що своєчасна діагностика соціально-психологічних особливості групи сприятиме підвищенню продуктивності стосунків у трудовому колективі. Методи дослідження. Завдання дослідження було реалізовано шляхом застосування системи теоретичних та емпіричних методів. Серед них: теоретичний аналіз та систематизація наукових даних з проблеми; спостереження, бесіди. Також було застосовано ряд конкретних методик, спрямованих на вивчення соціально-психологічних чинників формування міжособистісних відносин: соціометрія, методика К. Томаса, методика агресивності. Робота структурно складається з вступу, двох розділів, висновків до розділів, загальних висновків, списку використаної літератури, додатків. ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ Міжособистісні відносини є складовою частиною соціальної взаємодії і розглядаються в її контексті. Міжособистісні відносини – це об'єктивно пережиті, різною мірою усвідомлювані взаємозв'язки між людьми. В їх основі лежать різноманітні емоційні стани взаємодіючих людей і їхні психологічні особливості. На відміну від ділових відносин міжособистісні зв'язки іноді називають експресивними, емоційними. Процес розвитку міжособистісних відносин включає в себе динаміку, механізм регулювання міжперсональних відносин та умови їх розвитку. Міжособистісні відносини розвиваються у динаміці: вони зароджуються, закріплюються, досягають певної зрілості, після чого можуть поступово слабшати. Динаміка розвитку міжособистісних відносин проходить кілька етапів: знайомство, приятельські, товариські і дружні відносини. Умови розвитку міжособистісних відносин істотно впливають на їх динаміку і форми прояву. Міжособистісні відносини у трудовому колективі в значній степені залежать від його структури, що включає формальні і неформальні відносини. Формальна (посадова) структура колективу характеризується взаєминами, що регулюються офіційним положенням осіб у системі підприємства, посадовими інструкціями, наказами й іншими нормативними актами. До посадової структури належать всі офіційні зв'язки людей у їхній виробничій і суспільній діяльності як між керівниками і підлеглими, так і між членами колективу, рівними по своєму службовому становищу або положенню в громадській організації. Ця структура визначається поділом праці як усередині первинного колективу (бригади, дільниці, відділу), так і між первинними колективами підприємства в системі виробництва і керування. Функціонування виробничого колективу залежить також і від стану неофіційних відносин, неформальних зв'язків між працівниками, що почувають психологічну близькість, спільність інтересів або навпаки. Ці особисті відносини значною мірою характеризують психологічний клімат колективу, розкривають резерви виховної роботи. У системі взаємин, що визначають стан психологічного клімату у трудовому колективі, провідну роль відіграють відносини між керівником і підлеглим ("відносини по вертикалі"), і від них у значній мірі залежить також стиль і тон взаємин між рядовими членами колективу ("відносини по горизонталі"). Вирішальне значення для успішного функціонування організації в цілому мають соціально-психологічні аспекти діяльності трудових колективів. Сьогодні зростає необхідність свідомої активності, спрямованої на підтримку, регулювання і формування здорової соціально-психологічної атмосфери колективу. До завдань соціального керування входить свідоме створення у всіх трудових колективах загального позитивного фону взаємин, розвиток відносин взаємної доброзичливості, взаємної поваги й інтересу, взаємної турботливості. Саме такий позитивний фон взаємин сприяє об'єднанню всієї виробничої групи й окремих неофіційних угруповань у згуртований колектив. Проведене емпіричне дослідження у рамках даної роботи показало, що значний вплив на формування безконфліктних міжособистісних відносин може відіграти попереднє вивчення соціально-психологічних характеристик членів групи та комплектацій на цій основі виробничих колективів. У противному випадку можлива поява різного роду загострень міжособистісних відношень, які викликаються об’єктивними причинами повсякденної діяльності підприємства, урахувати і передбачити котрі не завжди існує можливість. Таким чином підтвердилась гіпотеза нашого дослідження, відповідно до якої своєчасна діагностика соціально-психологічних особливостей групи сприятиме підвищенню продуктивності стосунків у трудовому колективі. Створення атмосфери взаєморозуміння і довіри в трудовому колективі має полегшуватися шляхом швидкого поширення та обміну якомога повнішою і об’єктивнішою інформацією з різних аспектів життя та соціальних умов працівників. Причому, адміністрація завжди має можливість застосовування комплексу заходів з покращання соціально-психологічного клімату на підприємстві, оптимізації взаємовідносин між робітниками. >>>>
Дивитись наступні >>>
Cгенерировано за 0.199382 секунд
|
Наша колекція рефератів містить понад 60 тис. учбових матеріалів! На сайті «Рефсмаркет» Ви можете скористатись системою пошуку готових робіт, або отримати допомогу з підготовки нового реферату практично з будь-якого предмету.
Нам вдячні мільйони студентів ВУЗів України, Росії та країн СНД. Ми не потребуємо зайвої реклами, наша репутація та популярність говорять за себе.
|
|